lördag 21 november 2015

Virkad kudde - Nintendo Fireflower

Virkat i 8-bitar

 

Nintendovirkning
Äntligen, 324 små rutor, hopsydda och klara. Blev riktigt nöjd och jag hoppas Storebror blir det med. Han får visserligen vänta till jul med att se resultatet. Var dock tvungen att reka och även Mario godkände kudden.

Tänkte jag skulle ge mig på en beskrivning på kudden. Mönster är nästan att ta i att kalla det. Jag använde mig av samma underlag som till de pärlade glasunderläggen. Mönster finns här.



En omonterad Fireflower
Till att börja med behövs små rutor. 324 st för att vara exakt.  Jag gjorde mina så här:

Börja med att lägga upp 6 luftmaskor
Varv 1. 1fm i andra maskan från nålen, 1 maska i de följande 4 maskorna. (5)
Varv 2-5. 1fm i andra maskan från nålen, 1 maska i de följande 4 maskorna. (5)
Fäst tråden.

Jag hittade alla färger jag behövde i Catanias sortiment och använde virknål 3,5.


Jag sydde ihop mina rutor rad efter rad. Smart är att spara cirka 15 cm när man är klar med varje ruta och sy med den så slipper man klippa i efterhand.


 Sen sydde jag ihop raderna. För en Fireflower blir det: 108 blå,  90 svarta, 48 gröna, 50 orange, 26 gula och 2 vita rutor. Jag behövde något att sy bakstycket på så jag virkade en ram runt om. Sömsmån har jag lärt mig att det heter.

1 varv med fastmaskor runt om, Sen virkade jag två varv, Stolpar upptill och nedtill och halvstolpar på sidorna då det skiljde några mm på höjd och bredd innan kudden var helt fyrkantig.


Bakstycket, ganska skönt att slippa fästa dessa stumpar =)

Hittade ett tjockare möbeltyg till baksidan, kändes som ett linnetyg skulle röra sig för mycket. Ungefär En och En halv kuddlängd går till denna variant.

Tyget delas i två delar och fållas runt kanterna. Dessa läggs sen omlott och läggs "finsida" mot "finsida".

Sen är det bara att sy runt om kanterna och vända kudden på rätt håll.

Storasyster vill också ha en kudde och jag med för den delen, men för tillfället vill jag inte virka 324 små rutor. Men jag har ju lite garn över...

1 kommentar: