tisdag 30 augusti 2016

DIY - Taklampa till barnrummet

Taklampa av tapetbitar

 

Blomlampa till Liten
Liten behövde taklampa och jag hade en lampstomme så vi slog våra kloka huvuden ihop. Ville ha en tom stomme så man ser den fina kornischen men ändå pimpad till ett barnrum.

(Har tjatat tillräckligt om att man kan köpa utgångna tapetböcker i färgaffären till väldigt liten peng så jag nämner inte det igen.)


På ett mycket proffsigt sätt där självaste Ernst blivit stolt mätte jag upp en mall hur jag ville mina blomblad skulle fästas på lampstommen. Dock tror jag inte Ernst behöver använda ljuslyktor för att hålla upp sitt arbete.


Vackra tapeter
Valde ut tapeter med inte allt för stora mönster där det blir för mycket vitt, eftersom bitarna är små skulle det bara bli vitt på blombladen. Sen var det bara att klippa och klistra. Jag behövde 72 bitar som jag vek dubbelt om lampskärmen och limmade ihop. I vanliga fall använder jag limpistol men det var lite för små bitar för att det inte skulle klabba ihop totalt. Panduros Quick Glue tycker jag är toppen, det går att reglera hur mycket eller lite lim man vill ha och det torkar snabbt.

Lampskärm DIY

Lampskärm DIY
72 limmade bitar senare. Och här kommer dagens ordspråk: En fin glödlampa är mycket roligare än en tråkig. Just denna är från Clas Ohlson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar