måndag 7 november 2016

Räksoppa - Förrättsfavorit


Ibland hittar man guldkorn som alla tycker om, sånt som går att återbjuda på när gästerna kommer utan att skämmas det minsta. Hade barnen fått välja hade vi haft denna förrätt varje dag, fast till huvudrätt. Originalreceptet var på en kräftsoppa men min mamma har aldrig kunnat följa ett recept så med lite ändringar här och där kommer nu receptet på en supergod räksoppa.

Jag gör även smördegsstänger till, för soppa utan bröd är som att äta just soppa utan bröd. Inte bra, dessutom är det smidigt att suga upp de sista resterna av soppan med brödet så slipper man slicka skålen. Så det superenkla receptet kommer här också. Gör många för de kommer gå åt.

Räksoppa

6p om man använder som förrätt

4 morötter
2msk vetemjöl
8dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
400g räkost, gärna lite mer
2dl crème fraiche
1 knippe dill
Svartpeppar
cirka 500g räkor

Finriv morätterna och fräs i smör. pudra över mjölet och häll på vattnet. I med buljongtärningarna och svartpeppar. Låt puttra i 10 minuter och rör ofta. Tillsätt räkost, crème fraiche och finhackad dill och låt koka ytterligare några minuter och glöm inte röra lite då och då. Går utmärkt att sätta i kylskåpet och värma före servering men rör så den inte bränner.

Till serveringen skalas räkorna och läggs i skålen, häll över soppan i en kanna och servera vid bordet.


I väntan på soppan

Smördegs- och oststänger

1 paket smördeg, jag tar de fyrkantiga varianterna
1 parmesanost
1 ägg


Ta en smördegsfyrkant, pensla med uppvispat ägg på båda sidor. Strö över riven permasan på ena sidan. Skär den i 3 delar och snurra varje del. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Jag strör på lite mer parmesan innan jag skickar in dem mitt i  ugnen i cirka 10 minuter på 225grader.

Räksoppa med smördegs- och oststänger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar