söndag 18 december 2016

Jessicas Mandelkulor


En av fördelarna med att flytta är ju att man utökar sin bekantskapskrets. Utökar man sin bekantskapskrets får man utöka receptboken. Fick recept på mandelkulor av en ny vän och jag kan ju inte skriva att det är världens godaste mandelkulor eftersom jag redan gjort världens godaste skorpor och världens godaste havrekakor. Ni kan ju tro att jag överdriver! Men vad sjuttsingen, det här ÄR världens godaste mandelkulor.

Jag missbedömde smeten lite och gjorde mina liiiite för stora, de blev för stora för julgodis men lagom för glöggmingel och kaffe, men underbart goda. Lite frasiga utanpå och sega inuti.


Underbara mandelkulor

Recept kommer här.

Jessicas Mandelkulor

55st

1pkt saffran, 0,5gram
1 sockerbit + 1 msk okryddat brännvin
500 gram mandelmassa
200 gram mandel
175 gram strösocker (knappt 2dl)
3 äggvitor, ca 1 dl
2 dl florsocker

1. Lös upp saffran enligt punkt 1
2. Riv mandelmassan och grovhacka nötterna. Blanda mandelmassa, nötter och socker. Tillsätt saffransblandningen, Blanda i äggvitorna.
3. Häll florsocker på et fat. Forma kulor som rullas i sockret ock läggs på bakplåspappersklädd plåt. Grädda i 200 grader, 15-18 minuter. Låt kallna på plåt.

Jag hade ingen okryddad sprit, men körde saffran och socker i mortel. Florsockrade även händerna för att kunna rulla kulorna utan att kladda ner mig för mycket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar